|
Tjenester
Aktiv svinnmedarbeider
En person fra Norsk Kontrolltjeneste (NKT) deltar aktivt i bedriftens svinnforebyggende arbeid.
Formålet med tjenesten er å bidra til et lavere svinn
i bedriften, dels gjennom å øke det svinnrelaterte kunnskapsnivået
blant bedriftens ansatte og dels gjennom at NKT er en aktiv faktor
selv.
Tjenesten innbefatter bruk av NKT's egenutviklede databaserte analyseverktøy.
Svinnkurs, med eller uten ranskurs
- Personalmøte om svinnforebyggende tiltak.
Informasjonsmøtet er på ca. 3 timer. De ansatte blir
informert om de tiltak som vil bli innført, og de kan komme
med spørsmål. Det vil også bli snakket om holdninger
til svinn, og hva en enkelte kan gjøre for å få
ned svinnet, hvilke konsekvenser svinnet kan få for bedriften
og lignende.
Kurset gjennomføres av en instruktør med bakgrunn fra
svinnforebyggende tjenester.
Kurset kan holdes flere ganger slik at alle har mulighet til å
delta.
Kassekontroll
Hensikten med kassekontroll er på stikkprøvebasis å
teste de ansattes holdning og forhold til gjeldende kasserutiner,
samt avdekke eventuelle rutinebrudd eller uregelmessigheter.
Kontrollen utføres av sivilt kassekontroll team som består
av 2 personer. Skriftlig rapport sendes til oppdragsgiveren etter
hver kontroll. Grove rutinebrudd eller uregelmessigheter vil bli rapportert
snarest.
Kontrollkjøpte varer returneres regelmessig mot egen faktura
m/ kopi av kvitteringer.
Personalkontroll
Hensikten med kontrollen er å kontrollere ansattes holdning
til gjeldende instrukser og rutiner for personalkjøp, hjemlån,
valg av utpasseringsted. Kontrollen utføres ved utpassering
fra arbeidssted for alle kategorier av ansatte til forskjellige tider.
Sivil butikkontroll
Hensikten med butikkontroll er å hindre kunder i å forlate
forretningen med ubetalte varer. Kontrolløren må observere
hele hendelsesforløpet dvs. at kontrolløren har sett
at varen blir tatt, varen blir gjemt og at varen blir tatt med forbi
siste betalingspunkt. Det blir også observert vennekjøp.
Hvis ønskelig kan det utarbeides et kvalitet skjema for butikken
som kontrolløren fyller ut etter endt kontroll. Dette skjemaet
kan evaluere serviceinnstilling, holdninger, plassering av varer,
om det er rent og pent i butikken osv. Kontrollen utføres av
1 stk. sivil kontrollør.
Kunder som stoppes med ubetalte varer, overlates til butikkens ansvarshavende
etter at kontrolløren har innhentet korrekte opplysninger som
grunnlag til anmeldelse. Butikkens ansvarshavende blir deretter ansvarlig
for videre tiltak.
Utvendig/innvendig observasjon
Våre kontrollører observerer bedriften. bruk av teknisk
utstyr kan inngå i tjenesten.
Norsk Kontrolltjeneste konsulent
Etter deres ønske kan NKT følge opp de personalsaker
kontrollen mest sannsynlig vil medføre. Vi bistår gjerne
ved samtaler/terminering av de personer som det noteres avvik på.
Kvalitetskontroll (gjelder kun for hoteller, restauranter o.l.)
En av våre kontrollører opptrer som ordinær gjest
ved etablissementet for på den måten å kartlegge
overfor ledelsen hva slags inntrykk en vanlig gjest sitter igjen med.
I tillegg vil vi evaluere de ansattes holdning til gjester, serviceinnstilling,
renhold osv.
Det avlegges skriftlig rapport om inntrykket, som oversendes til oppdragsgiveren.
|
|